OUG 82/2010 pentru modificarea art. 7 alin. (1) pct. 2
subpct. 2.1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum si pentru
modificarea art. III din OUG nr. 58/2010 pentru modificarea si completarea
Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale.
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr.638 din 10 septembrie 2010
Luand in considerare recomandarile organizatiilor financiare internationale de
a elabora si aplica masuri in vederea mentinerii sustenabilitatii bugetelor de
asigurari sociale, pe fondul persistentei efectelor crizei economico-financiare
asupra pietei muncii din Romania, in vederea luarii de masuri imediate cu
impact asupra bugetului, cu efecte pe termen mediu si lung, in scopul reducerii
riscului unui dezechilibru bugetar major, precum si a deficitului bugetar,
pentru a asigura o buna desfasurare a activitatii de colectare a contributiilor
la bugetul asigurarilor sociale de stat si la bugetul asigurarilor pentru somaj
si pentru evitarea aparitiei unor blocaje in acest proces generate de depunerea
de catre un numar mare de persoane a declaratiilor de asigurare la aceste
sisteme de asigurari, intrucat nepromovarea prezentei ordonante de urgenta ar
avea consecinte negative asupra gradului de colectare a contributiilor sociale
la buget, deoarece aceste imprejurari vizeaza interesul public si constituie
elementele unei situatii extraordinare, ce nu sufera amanare, se impune
adoptarea de masuri imediate pentru reglementarea unor masuri in vederea
evitarii disfunctionalitatilor in colectarea contributiilor la bugetul asigurarilor
sociale de stat si la bugetul asigurarilor pentru somaj, in temeiul art. 115 alin.(4) din Constitutia
Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de
urgenta.
Art. I
La articolul 7 alineatul (1) punctul
2 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificarile si
completarile ulterioare, subpunctul 2.1 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"2.1. Orice activitate poate fi reconsiderata ca activitate dependenta
daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:
a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de
platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit,
si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii
revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul
de lucru;
b) in prestarea activitatii,
beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de
venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de
lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu
prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
c) platitorul de venit suporta in
interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului
de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in
strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
d) platitorul de venit suporta
indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate
temporara de munca, in contul beneficiarului de venit."
Art. II
Articolul III din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 431 din 28 iunie 2010, se modifica
si va avea urmatorul cuprins:
"Art. III(1) Orice venituri de natura profesionala, altele decat cele
salariale, se impoziteaza cu cota de impozit pe venit.
(2) In sistemul public de pensii si in sistemul asigurarilor pentru somaj, prin
venituri de natura profesionala, altele decat cele de natura salariala, in
sensul prezentei ordonante de urgenta, se intelege acele venituri realizate din
drepturi de autor si drepturi conexe definite potrivit art. 7 alin. (1) pct.
13^1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si
completarile ulterioare, si/sau venituri rezultate din activitati profesionale
desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil.
Asupra acestor venituri se datoreaza contributiile individuale de asigurari
sociale si asigurari pentru somaj.
(3) Persoanele fizice care realizeaza
venituri de natura profesionala, pentru care, potrivit prezentei ordonante de
urgenta, se datoreaza si se plateste contributia individuala de asigurari
sociale si contributia individuala de asigurari pentru somaj, sunt considerate
asigurate obligatoriu, prin efectul legii, in sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, precum si in sistemul asigurarilor pentru somaj
si beneficiaza de prestatiile prevazute de Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si de indemnizatie de somaj in conditiile Legii
nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii
fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Prevederile alin. (3) cu privire
la statutul de asigurat obligatoriu, prin efectul legii, in sistemul
asigurarilor pentru somaj nu se aplica persoanelor pentru care la data intrarii
in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se prevede, potrivit Legii nr.
76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, ca asigurarea in sistemul
asigurarilor pentru somaj este facultativa si care detin statutul de asigurat
in acest sistem in temeiul unui contract de asigurare pentru somaj, cu exceptia
cazului in care aceste persoane renunta la contractul de asigurare.
(5) Persoanelor asigurate in alte sisteme, neintegrate sistemului public de
pensii si alte drepturi de asigurari sociale, si persoanelor care au calitatea
de pensionari nu le sunt aplicabile prevederile alin. (2).
(6) Persoanele care, in mod
ocazional, realizeaza, pe langa veniturile de natura salariala, si venituri de
natura profesionala definite la art. 7 alin. (1) pct. 13^1 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, nu
datoreaza contributiile individuale si pentru aceste venituri de natura
profesionala.
(7) Persoanele care, in mod
ocazional, realizeaza exclusiv venituri de natura profesionala definite la art.
7 alin. (1) pct. 13^1 din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile
ulterioare, datoreaza contributiile prevazute la alin. (2). In aceasta situatie
baza de calcul anuala nu poate depasi de 5 ori salariul mediu brut utilizat la
fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea
bugetului asigurarilor sociale de stat.
(8) Persoanele care realizeaza, cu
caracter de regularitate, pe langa veniturile de natura salariala, si venituri
de natura profesionala definite la art. 7 alin. (1) pct. 13^1 din Legea nr.
571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, datoreaza contributiile
individuale si pentru aceste venituri de natura profesionala la baza de calcul
astfel cum este prevazuta la alin. (17).
(9) Persoanele care realizeaza, cu
caracter de regularitate, exclusiv venituri de natura profesionala definite la
art. 7 alin. (1) pct. 13^1 din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si
completarile ulterioare, datoreaza contributiile prevazute la alin. (2) la baza de calcul astfel cum este prevazuta la alin. (17).
(10) In sensul alin. (6) si (7), prin
venituri realizate in mod ocazional se intelege acele venituri realizate ca
urmare a desfasurarii unei activitati, in mod sporadic, fara a avea un caracter
de regularitate.
(11) Obligatia declararii,
calcularii, retinerii si platii contributiilor individuale de asigurari sociale
si de asigurari pentru somaj, corespunzatoare veniturilor prevazute la alin.
(2), revine platitorului de venit.
(12) Prevederile Legii nr. 19/2000,
cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii nr. 76/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, referitoare la obligatiile
angajatorilor in ceea ce priveste declararea, calcularea, retinerea si plata
contributiilor de asigurari sociale, respectiv a contributiilor de asigurari
pentru somaj, precum si sanctiunile corelative in cazul nerespectarii acestora
se aplica in mod corespunzator si obligatiei prevazute la alin. (11).
(13) Platitorii de venit au obligatia
de a depune, lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-au
platit veniturile de natura profesionala, cate o declaratie privind evidenta
nominala a persoanelor care realizeaza venituri de natura profesionala, altele
decat cele de natura salariala.
(14) Declaratiile prevazute la alin.
(13) se depun la casele teritoriale de pensii, respectiv la agentiile pentru
ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in a
caror raza teritoriala isi are sediul platitorul de venit.
(15) Platitorii de venit nu au
obligatia declararii, calcularii, retinerii si platii contributiilor
individuale de asigurari pentru somaj si de asigurari sociale, corespunzatoare
veniturilor profesionale platite, persoanelor prevazute la alin. (4) care detin
statutul de asigurat in temeiul unui contract de asigurare pentru somaj, precum
si persoanelor prevazute la alin. (5), dupa caz.
(16) Persoanele prevazute la alin.
(3) au obligatia de a dovedi platitorului de venit ca fac parte din categoria
persoanelor prevazute la alin. (4) care detin statutul de asigurat in temeiul
unui contract de asigurare pentru somaj, precum si din categoria celor
prevazute la alin. (5).
(17) Baza lunara de calcul la care se
datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru
somaj este: a) venitul brut diminuat cu cota de cheltuiala prevazuta la art. 50
alin. (1) lit. a) sau, dupa caz, la art. 50 alin. (2) lit. a) din Legea nr.
571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru veniturile din
drepturi de autor si drepturi conexe; b) venitul brut, pentru veniturile din
activitatea desfasurata in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit
Codului civil.
(18) Baza lunara de calcul la care se
datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale si asigurari pentru
somaj nu poate depasi in cursul unei luni calendaristice echivalentul a de 5
ori salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor
sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat.
(19) Cotele contributiilor
individuale prevazute la alin. (2) sunt cele stabilite de legea bugetului
asigurarilor sociale de stat, pentru contributia individuala de asigurari
sociale si pentru contributia individuala de asigurari pentru somaj.
(20) Persoanele care realizeaza
veniturile prevazute la alin. (2) datoreaza contributia individuala de
asigurari sociale si daca se regasesc in situatia mentionata la art. 5 alin.
(1) pct. I si II din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(21) Persoanele care realizeaza
veniturile prevazute la alin. (2) datoreaza contributia individuala de
asigurari pentru somaj si in situatia in care se regasesc la art. 19 din Legea
nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(22) Contributiile individuale de
asigurari sociale si de asigurari pentru somaj se vireaza in conturi distincte
stabilite cu aceasta destinatie si comunicate de Casa Nationala de Pensii si
Alte Drepturi de Asigurari Sociale si de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei
de Munca.
(23) Pentru perioadele in care s-au
datorat si s-au platit contributiile individuale de asigurari sociale, numarul
de puncte realizat lunar in sistemul public de pensii se calculeaza potrivit
art. 78 din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, la
care se aplica coeficientul rezultat ca raport intre cota de contributie
individuala de asigurari sociale si cota de contributie de asigurari sociale
aprobata pentru locurile de munca in conditii normale.
(24) Pentru persoanele care
realizeaza venituri de natura profesionala prevazute la alin. (2), stagiul de
cotizare in sistemul public de pensii se constituie din toate perioadele pentru
care s-a datorat si s-a platit contributia individuala de asigurari sociale,
conform prezentei ordonante de urgenta.
(25) Perioadele in care s-au datorat
si s-au platit contributiile individuale de asigurari pentru somaj in
conformitate cu prevederile prezentului articol constituie stagiu de cotizare
in sistemul asigurarilor pentru somaj.
(26) Veniturile de natura
profesionala prevazute la alin. (2) pentru care se datoreaza si se platesc
contributiile individuale de asigurari pentru somaj se iau in calcul la
stabilirea cuantumului indemnizatiei de somaj, potrivit legii, prin aplicarea
asupra acestora a unui coeficient rezultat ca raport intre cota de contributie
individuala de asigurari pentru somaj si cota de contributie datorata la
bugetul asigurarilor pentru somaj, potrivit legii, de catre persoanele
asigurate in baza contractului de asigurare pentru somaj.
(27) Sumele reprezentand contributii
achitate in plus ca urmare a depasirii plafonului prevazut la alin. (18) se
restituie sau se compenseaza, la cererea asiguratului, depusa la casele
teritoriale de pensii, respectiv la agentiile pentru ocuparea fortei de munca
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti. Aceste institutii au obligatia de
a transmite cererile asiguratilor catre Casa Nationala de Pensii si Alte
Drepturi de Asigurari Sociale si, dupa caz, la Agentia Nationala
pentru Ocuparea Fortei de Munca. Restituirea si/sau compensarea se fac de Casa
Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale si, dupa caz, de
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, prin structurile lor
teritoriale, in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(28) In masura in care aplicarea
prezentelor prevederi impune emiterea de instructiuni cu privire la contributia
individuala de asigurari sociale, respectiv contributia individuala de
asigurari pentru somaj, acestea vor fi emise prin ordin comun al ministrului
muncii, familiei si protectiei sociale si al ministrului finantelor
publice."
Art. III
(1) Prevederile prezentei ordonante de
urgenta se aplica pentru veniturile de natura celor prevazute la art. II din
prezenta ordonanta de urgenta, platite dupa data intrarii in vigoare a
acesteia.
(2) Contributiile individuale de
asigurari sociale si de asigurari pentru somaj platite anterior datei intrarii
in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, in baza prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale si a Normelor
metodologice de aplicare a prevederilor art. III din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003
privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 791/2010, sunt considerate obligatii achitate si nu mai fac
obiectul prezentei ordonante de urgenta.
(3) Perioada pentru care persoanele
prevazute la art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 au
datorat si au platit contributiile individuale de asigurari sociale si de
asigurari de somaj, potrivit prevederilor legale in vigoare pana la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, constituie stagiu de
cotizare in aceste sisteme de asigurari.
(4) La data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta se abroga anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului
nr. 791/2010 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de
aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 44/2004, precum si pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a prevederilor art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul
fiscal si alte masuri financiar-fiscale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 542 din 3 august 2010.
(5) Orice dispozitii contrare
prezentei ordonante de urgenta se abroga.
Art. IV
Modelul declaratiilor privind
evidenta nominala a persoanelor care realizeaza venituri de natura
profesionala, altele decat cele de natura salariala, se aproba in termen de
maximum 5 zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, prin
ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale.