În
conformitate cu prevederile Regulamentelor
europene de securitate socială nr.1408/71 şi 574/72, o
persoană care are calitatea de asigurat în sistemul de asigurări
sociale de sănătate dintr-un stat membru al Uniunii Europene poate
beneficia de servicii medicale într-un alt stat membru, astfel:
- pe baza
cardului european de asigurări sociale de sănătate sau a
certificatului provizoriu de înlocuire a cardului european de asigurări
sociale de sănătate – servicii medicale care devin
necesare în perioada şederii temporare în celălalt stat membru.
- pe baza formularului E 112 „ Atestat
privind menţinerea dreptului la prestaţiile în curs pentru asigurarea
de boală – maternitate”, pentru:
1.
trimiterea la tratament, care nu poate fi refuzată în cazul în care tratamentul
respectiv se regăseşte printre prestaţiile acordate în baza
legislaţiei statului membru pe al cărui teritoriu îşi are
reşedinţa persoana în cauză şi căreia nu i se poate
acorda un asemenea tratament în intervalul de timp necesar în mod normal pentru
obţinerea tratamentului respectiv în statul membru de
reşedinţă, luând în considerare starea lui curentă de
sănătate şi evoluţia probabilă a bolii.
2.
şederea în afara statului competent/întoarcerea în sau transferul
reşedinţei într- un alt stat
membru pe timpul bolii sau maternităţii;
- pe baza
formularului E 106 „ Atestat privind dreptul la prestaţiile în
natură ale asigurării de boală – maternitate în cazul
persoanelor care îşi au reşedinţa într-un alt stat decât statul
competent” pentru lucrătorul salariat sau independent şi membrii
familiei acestuia, precum şi membrii familiei lucrătorului în
situaţie de şomaj care îşi au reşedinţa pe teritoriul
unui alt stat decât statul competent şi îndeplinesc condiţiile impuse
de legislaţia statului competent în privinţa dreptului la prestaţii,
dacă au dreptul la prestaţii în natură acordate de
instituţia de la locul de reşedinţă în conformitate cu
dispoziţiile legislaţiei pe care o aplică, ca şi când ar fi
afiliat la aceasta;
- pe baza
formularului E 109 „Atestat pentru înscrierea membrilor familiei persoanei
asigurate şi actualizarea listelor”. Acest formular este întocmit
pentru a permite membrilor familiei lucrătorului salariat sau independent
care nu îşi au reşedinţa împreună cu acesta în statul de
reşedinţă, să beneficieze de prestaţii în natură,
acordate în contul instituţiei competente, de către instituţie
de la locul de reşedinţă, în conformitate cu prevederile
legislaţiei pe care o aplică;
- pe baza
formularului E 121 „ Atestat pentru înscrierea titularilor de pensie,
a membrilor familiei acestora şi actualizarea listelor” în
situaţia în care un titular de pensie sau membru de familie al acestuia
are dreptul la prestaţii în natură în temeiul legislaţiei unui
stat membru şi îşi schimbă reşedinţa pe teritoriul
unui alt stat membru, beneficiind de prestaţii în natură acordate în
contul instituţiei competente, de către instituţie de la locul
de reşedinţă, în conformitate cu prevederile legislaţiei pecare
o aplică. Un alt formular care deschide dreptul la prestaţii în
natură este E 104 „ Atestat privind totalizarea perioadelor de
asigurare, de muncă sau de reşedinţă”, document care recapitulează
perioadele de asigurare, muncă sau reşedinţă (conform
legislaţiei fiecărui stat membru ) realizate pe teritoriul unui stat
membru. Acest formular este folosit de instituţia din noul stat de
muncă pentru a permite deschiderea drepturilor la prestaţiile de boală,
de maternitate şi de deces ( alocaţii ), atunci când un lucrător
începe o activitate într-un stat şi nu îndeplineşte condiţiile
de deschidere de drepturi în acel stat.
Formularul
folosit pentru schimbul de informaţii dintre instituţia de la locul
de şedere sau reşedinţă căreia i-a fost adresată
o cerere de acordare de prestaţii şi instituţia competentă
este E 107 „Cerere de atestat privind dreptul la prestaţiile în
natură”. Acest document este utilizat pentru solicitarea cardului
european de asigurări sociale de sănătate sau a certificatului
provizoriu de înlocuire a cardului european de asigurări sociale de
sănătate şi a următoarelor formulare: E 106, E 109, E 112,
E 120, E 121.
Formularul
E 108 „Notificarea
suspendării sau suprimării dreptului la prestaţiile în natură
ale asigurării de boală – maternitate” este destinat să
anuleze sau să suspende un atestat privind dreptul la îngrijiri de
sănătate, care a fost întocmit pentru o persoană care îşi
are reşedinţa într-un alt stat membru decât cel competent. Dacă
atestatul a fost întocmit de instituţia de la locul de
reşedinţă, el este adresat instituţiei competente,
dacă este întocmit de instituţia competentă, este adresat
instituţiei de la locul de reşedinţă.
Concedii
medicale
Formularul
E115 „ Cerere de
prestaţii în bani pentru incapacitate de muncă” se completează
de către instituţia de la locul de muncă sau de şedere la
primirea unui certificat de incapacitate temporară de muncă de la un
lucrător sau şomer şi se trimite însoţit de un formular
E116 „ Raport medical privind incapacitatea de muncă” (în plic închis),
raport medical simplificat, întocmit de medicul care efectuează controlul,
pe care îl trimite în termen de maximum 3 zile, instituţiei competente.
La
primirea formularelor E115 şi E116, instituţia competentă
completează un formular E117 „Acordarea de prestaţii în
bani în caz de maternitate şi de incapacitate de muncă” în
conformitate cu prevederile legislaţiei interne şi îl trimite
instituţiei de la locul de şedere, prin care lucrătorul va avea
cunoştinţă de instituţia care îi va plăti
prestaţiile în bani, precum şi de cuantumul prestaţiilor
respective. În cazul în care instituţia constată că respectiva
persoană nu are dreptul la prestaţii în bani pentru incapacitate
temporară de muncă sau se constată încheierea perioadei de
incapacitate pe formularul E117 se ataşează un formular E118 „ Notificarea
nerecunoaşterii sau a încheierii perioadei de incapacitate de muncă”.
Formularul
E 120 „ Atestat
privind dreptul la prestaţii în natură pentru solicitanţii de
pensie sau de rentă şi membrii familiei acestora” este utilizat
pentru lucrătorii salariaţi şi independenţi care
încetează a mai avea dreptul la prestaţii conform legislaţiei
ultimului stat competent, ca urmare a activităţii precedent
exercitate, în timp ce o cerere este în curs de instrumentare. Prestaţiile
în natură pot fi acordate persoanelor interesate precum şi membrilor
familiei lor care beneficiază de drepturi în această calitate, în
statul lor de reşedinţă, şi în calitatea lor de
solicitanţi ai unei pensii.
Formularul
E 125 „Document
recapitulativ individual privind cheltuielile efective” este întocmit de instituţia
de la locul de şedere sau de reşedinţă care a acordat
prestaţii în numele unei instituţii competente a unui alt stat,
prestaţiile în cauză făcând obiectul unei rambursări pe
bază de factură.
Formularul
E 126 „Stabilirea
tarifelor în rambursării prestaţiilor în natură” este întocmit
de instituţia competentă de care aparţine asiguratul atunci
când, la întoarcerea sa, acesta prezintă facturile cu cheltuielile de
prestaţii în natură în timpul unei şederi temporare pe
teritoriul unui alt stat membru.
Formularul
E 127 „ Extras
individual privind sumele forfetare lunare” este întocmit atunci când
cheltuielile prezentate sunt rambursate pe baza unei sume forfetare. Fac obiectul
rambursării pe baza unei sume forfetare prestaţiile acordate pe baza
unui formular E 109 sau E 121.
Formular de comunicare intre institutii f-E001.pdf
|

|
Certificat privind legislatia aplicabila f-E101.pdf
|

|
Model cerere E 101
pt firme de completat.doc
|

|
Model cerere E 101 lucratori independenti de completat.doc
|

|
Model completare E101.doc
|

|
E 102 - Prelungirea
detaşării sau a activităţilor independente
|

|
E 103 – Exercitarea dreptului de
optiune
|

|
E 104 – Atestat privind
totalizarea perioadelor de asigurare, de munca sau de resedinta
|

|
E 107 - Cerere de atestat privind dreptul ls prestatiile in
naturaf.pdf
|

|
E 115 - Cerere de prestatii in bani pentru incapacitate de
munca .pdf
|

|
E 116 - Raport medical privind
incapacitatea de munca
|

|
E 117 - Acordarea de prestatii in bani in caz de maternitate
si de incapacitate de munca .pdf
|

|
E 118 - Notificarea
nerecunoaşterii sau a încheierii incapacităţii de muncă
|

|
E 123 - Atestat privind dreptul la prestatiile in natura pentru asigurarea impotriva
accidentelor de munca si bolilor profesionale .pdf
|

|
E 124 - Cerere pentru acordarea ajutorului de deces .pdf
|

|
E 125 - Extras individual privind
cheltuielile efective
|

|
E 213 – Raport medical detaliat
|

|
Instrumentarea unei cereri de pensie de batranete – RO 202
|

|
Instrumentarea unei cereri de pensie de urmas – RO 203
|

|
Instrumentarea unei cereri de pensie de invaliditate – RO 204
|

|